Інформатика в школах України
Page content area. New posts will appear here.
Additional content area. Good place to pin posts and banners.
Page content area. New posts will appear here.
Additional content area. Good place to pin posts and banners.
Page content area. New posts will appear here.
Additional content area. Good place to pin posts and banners.
Page content area. New posts will appear here.
Additional content area. Good place to pin posts and banners.
Page content area. New posts will appear here.
Additional content area. Good place to pin posts and banners.
Page content area. New posts will appear here.
Additional content area. Good place to pin posts and banners.
Page content area. New posts will appear here.

Вчора — знання, сьогодні — компетентності, завтра — можливості

Ці 40 років – це не просто дата, це – нагода осмислити шлях, який пройшла шкільна дисципліна. Від етапу експериментальних курсів на папері до сучасної інтерактивної освіти з цифровими технологіями та залученням IT-фахівців, інформатика стала не просто предметом, а інструментом епохи.
Кожен крок розвитку відображає не лише педагогічні зміни, а й суспільні та технологічні зрушення в країні. Шкільна інформатика — це дзеркало комп’ютеризації, діджиталізації та реформ в освіті, відображення ключових подій, що формували сучасну інформатичну компетентність українського школяра.
Візуалізовано з Blocksandarrows
 

🖥 1985–1991: Початок

Цей період став відправною точкою для інформатики в радянській (а згодом — українській) школі.

У 1985 році СРСР започаткував державну програму комп’ютеризації освіти, і було введено курс «Основи інформатики і обчислювальної техніки». Спочатку навчання відбувалося без використання комп’ютерів — лише теоретично, з акцентом на алгоритмізацію. Програмування вивчалося як логіка побудови послідовностей дій, а не як конкретна мова.

В Україні з’явилися пілотні школи, які першими почали застосовувати комп’ютери типу IBM. Перші підручники стали важливими інструментами формування змісту нового шкільного предмета.


🏛 1985 — Ухвалено рішення про комп’ютеризацію освіти в СРСР.

📚 Введено курс «Основи інформатики і обчислювальної техніки» (102 години).

👥 Перші програми без комп’ютерів, орієнтація на алгоритмізацію.

🖥 Пілотні 160 шкіл в Україні — експериментальні осередки інформатизації.

🧭 1991–2000: Становлення інформатики в незалежній Україні

Із здобуттям незалежності інформатика в школі отримала новий поштовх. Було створено першу українську концепцію інформатизації освіти та перші національні програми. Курс інформатики почав зосереджуватись не лише на алгоритмах, а й на практичних навичках користування ПК.

У цей час активно розвивались школи з поглибленим вивченням інформатики, з'явилися авторські програми. Перші українські підручники мали описовий характер і орієнтувалися на засвоєння користувацьких знань: Windows, Word, Excel. Починається поступовий перехід від радянської до української моделі цифрової освіти.


🇺🇦 1991 — Незалежність України ➝ створення національної освітньої політики.

📑 1991–1995 — Розробка Концепції інформатизації освіти.

🧾 Програма: Перша національна програма з інформатики (Жалдак, Морзе, Науменко).

⏳ Зміщення фокусу — від програмування до користувацьких навичок.

💻 Активне впровадження IBM-сумісних ПК, зокрема у школах-пілотах.

💾 2000–2010: Цифрова грамотність

На початку нового тисячоліття інформатика остаточно закріпилася як обов’язковий навчальний предмет у старшій школі.

Цей період ознаменувався активною комп’ютеризацією сільських шкіл, модернізацією технічної бази та запуском програми «Вчитель». Зміст навчання розширився: учні вивчали текстові редактори, електронні таблиці, основи баз даних, Інтернет. Важливими темами стали цифрова безпека, структура ПК, типи файлів.

У цей період вийшов пробний підручник для старшої школи (Верлань, Апатова), який систематизував підхід до навчання. Інформатика починає розглядатися як ключ до цифрової грамотності — не лише в межах одного предмета, а для всього навчального процесу.


🖨 2001–2003 — Програма комп’ютеризації сільських шкіл.

🧑‍🏫 2002 — Програма «Вчитель»: підвищення ІТ-кваліфікації педагогів.

📈 Зростання цифрової грамотності ➝ акцент на текстові процесори, електронні таблиці, інтернет.

🧑‍💻 2009 — Старт 12-річної школи ➝ навчальні курси за вибором у 9–11 класах.

🌐 2010–2020: Компетентнісний підхід

Новий стандарт загальної середньої освіти 2011 року змінив парадигму: інформатика стала обов’язковою з 5-го класу, а головною метою стало формування компетентностей.

Технології перестають бути інструментом — вони стають середовищем для навчання. Учні починають працювати з мультимедіа, онлайн-сервісами, створюють власні презентації, сайти, бази даних. Уроки інформатики активно інтегруються з іншими предметами.

Зростає доступ до інтернету, цифрових бібліотек, платформ. Онлайн-навчання набуває масового характеру, що особливо актуалізується наприкінці десятиліття.

Педагогіка цифрової епохи формується саме в цей час.


📏 2011 — Ухвалено Державний стандарт ЗСО ➝ компетентнісний підхід.

🧮 2013 — Інформатика обов’язкова з 5-го класу.

🌍 2012–2013 — 86% шкіл мають ПК, 51% — інтернет.

🧑‍🎓 З’являються перші онлайн-курси, початок цифрового освітнього середовища.

🚀 2020–2025: Інновації та майбутнє

Цей етап позначений глибокою реформою змісту — інформатика трансформується в напрямок IT-освіти. Стартує національний проєкт «Оновлена інформатика — IT-студії», що залучає фахівців галузі та створює сучасний контент. З’являються нові підручники з фокусом на медіа, дизайн, аналітику, штучний інтелект. Онлайн-платформи, зокрема ВШО, стають звичним інструментом навчання. У фокусі — гнучкість, міжпредметність, індивідуалізація. Учень — не просто користувач, а творець цифрового контенту. Цей період — трамплін до нової української цифрової школи.


🧠 2023 — Старт проєкту «Оновлена інформатика — IT-студії».

🛠 Нові акценти: програмування, медіатворчість, штучний інтелект, аналіз даних.

💡 Розробка програм і ресурсів для 1–11 класів у рамках «Informatics NewG».

💻 Доступ до платформи Всеукраїнська школа онлайн та програма «Ноутбук кожному вчителю».

Additional content area. Good place to pin posts and banners.

40 років еволюції

Від алгоритмів на папері — до IT-студій та штучного інтелекту.

Шкільна інформатика в Україні пройшла шлях від підготовки операторів до формування цифрових громадян. Змінилися техніка, зміст, підходи, але головне — змінився учень: з пасивного споживача знань він став активним творцем цифрової культури.

Незважаючи на виклики — фінансування, нерівномірне забезпечення, кадри — інформатика стала потужним освітнім мостом у XXI століття.

І 40-річчя — це не завершення, а логічна точка відліку до нових вершин.

🧾 Основні акценти змін:

ПеріодОсвітній фокус
1985–1991Алгоритмізація, програмування (без ПК)
1991–2000Користувач ПК, Windows, Word, Excel
2000–2010Цифрова грамотність, інтернет
2010–2020Компетентності, міжпредметність
2020–2025Інтеграція з ІТ-галуззю, гнучкість, STEAM
qш你好嗨qш你好嗨
!"\#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~
!"\#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~