Інформатика в школах України

"Про заходи по забезпеченню комп'ютерної грамотності учнів середніх навчальних закладів і широкого впровадження електронно-обчислювальної техніки в навчальний процес"

Постанова ЦК Компартії України і Ради Міністрів Української РСР від 30 квітня 1985 р. № 185
витяги, повний текст Постанови дивіться на сайті Верховної Ради України
  • ввести починаючи з 1985/86 навчального року в усіх середніх загальноосвітніх школах, середніх професійно-технічних училищах і середніх спеціальних навчальних закладах республіки викладання курсу "Основи інформатики і обчислювальної техніки" в межах діючих навчальних планів
  • забезпечити в 1986-1990 роках створення в установленому порядку кабінетів обчислювальної техніки у міжшкільних навчально-виробничих комбінатах, одній-двох школах кожного району республіки, середніх професійно-технічних училищах і середніх спеціальних навчальних закладах, виходячи з необхідності масового навчання роботи з комп'ютерами учнів IX-X/X-XI/ класів
  • організувати починаючи з 1985 року в педагогічних інститутах, на педагогічних факультетах (відділеннях) університетів та інженерно-педагогічних факультетах вищих учбових закладів підготовку вчителів математики, фізики й викладачів інших предметів за другою спеціальністю "Інформатика і обчислювальна техніка"
  • здійснювати прискорену підготовку вчителів математики, фізики й викладачів інших дисциплін за додатковою спеціальністю "Інформатика і обчислювальна техніка" на старших курсах фізико-математичних факультетів педагогічних інститутів, університетів та інженерно-педагогічних факультетів вищих учбових закладів
  • забезпечити починаючи з 1985 року курсову підготовку вчителів математики, фізики та інших викладачів середніх навчальних закладів з інформатики і обчислювальної техніки
  • ввести в установленому порядку з 1986 року в кабінетах обчислювальної техніки в інститутах удосконалення вчителів і на факультетах підвищення кваліфікації викладачів посаду методиста по використанню електронно-обчислювальної техніки у навчальному процесі
  • систематично висвітлювати проблеми використання обчислювальної техніки в середніх навчальних закладах, показувати позитивний досвід навчання учнів інформатики і роботи з ЕОМ
  • розробити й затвердити навчальні програми курсу "Основи інформатики і обчислювальної техніки" для всіх середніх навчальних закладів. Для проведення практичних занять з комп'ютерами дозволити поділ класів і груп у середніх навчальних закладах усіх типів на дві підгрупи (в міських школах з кількістю учнів 25 і більше чоловік, а в сільських школах - 20 і більше чоловік)
  • підготувати ... навчальний посібник з курсу "Основи інформатики і обчислювальної техніки" для учнів середніх навчальних закладів і ... методичний посібник з цього курсу для викладачів, а також організувати в 1986 році конкурс на кращий підручник з цього предмета
  • створити в 1986-1990 роках комплекти навчально-наочних посібників для учнів та методичних посібників для викладачів середніх навчальних закладів з інформатики і обчислювальної техніки, а також з інших предметів при їх вивченні з використанням комп'ютерів
  • забезпечити видання необхідним тиражем до 15 липня 1985 р. навчального посібника "Основи інформатики і обчислювальної техніки" для учнів і до 1 серпня 1985 р. методичного посібника для викладачів
  • підготувати і ... затвердити технічні завдання на розробку й виробництво комплектів технічних засобів та обладнання кабінетів обчислювальної техніки для всіх типів навчальних закладів
  • передбачити ... на 1986-1990 роки виготовлення 120 тис. персональних мікроЕОМ у комплекті з відповідними технічними засобами для обладнання не менше 8 тис. кабінетів обчислювальної техніки в навчальних закладах
read more
  • передбачати ... нарощування виробництва обчислювальної техніки з розрахунку створення кабінетів у всіх загальноосвітніх школах, середніх професійно-технічних училищах, середніх спеціальних і вищих навчальних закладах, в інститутах удосконалення вчителів і на факультетах підвищення кваліфікації викладачів
  • внести до Ради Міністрів СРСР пропозиції: про створення Інституту інформатики і обчислювальної техніки Академії педагогічних наук СРСР; про тиражування й розповсюдження пакетів прикладних програм і документації до них для всіх типів навчальних закладів; про розширення виробничої бази по ремонту і обслуговуванню обчислювальної техніки в навчальних закладах; про випуск стаціонарного і портативного вимірювального, регулювального, діагностичного та іншого обладнання для забезпечення як ремонтних організацій, так і кабінетів обчислювальної техніки в навчальних закладах; про видання науково-педагогічного журналу "Інформатика і обчислювальна техніка в освіті". Додатки № 1: завдання по створенню кабінетів обчислювальної техніки у закладах народної освіти на 1986-1990 роки № 2: завдання по організації підготовки вищих учбових закладах учителів математики, фізики й викладачів інших предметів за другою спеціальністю "Інформатика і обчислювальна техніка" на 1985-1990 роки № 3: завдання по курсовій підготовці вчителів математики, фізики та інших викладачів з інформатики і обчислювальної техніки на 1985-1990 роки

Комп’ютерні класи в школах України у 1980-х роках

У середині 1980-х років у школах Української РСР почали з’являтися комп’ютерні класи, оснащені моделями радянських персональних комп’ютерів: ПК-01 «Львів», «Корвет», «Агат» та ЕС-1840. Ці машини використовувалися для навчання основам інформатики, алгоритмізації та програмування.

Комп’ютерні класи зазвичай складалися з кількох робочих місць з моніторами або телевізорами, підключеними до комп’ютерів, розміщених рядами. Вчитель мав окремий комп’ютер і міг контролювати навчальний процес.

Постанова ЦК КПРС і Ради Міністрів СРСР від 28 березня 1985 року № 271
Джерело: Кіберленінка
Піонерський період
  • Уведення інформатики в шкільну програму (1985 р.).
  • Використання перших радянських комп’ютерів: ПК-01 "Львів", "Корвет", "Агат", ЕС-1840.
  • Основний акцент – алгоритмізація та програмування (мови Бейсік, Паскаль, мови псевдокоду).
  • Навчання без реальних ПК (на папері).
Обов'язковий курс «Основи інформатики та обчислювальної техніки» у 9-х та 10-х (на 1985 р.) класах загальноосвітніх шкіл був обсягом 102 години. Навчання здійснювалося за двома варіантами: машинним та безмашинним і відбувалося фактично за єдиною навчальною програмою й за єдиним навчальним посібником. Головною метою курсу декларувалося забезпечення комп'ютерної грамотності учнів, а основна увага приділялася алгоритмізації та програмуванню. Оволодіння програмуванням вважалося другою грамотністю.
Наприкінці 80-х років з'являються перші альтернативні навчальні програми, підручники та посібники. Згідно з проектом школи»[недоступне посилання з червня 2019] починається оснащення шкіл IBM-сумісними комп'ютерами. В Україні було створено 160 пілотних шкіл, які виконували роль експериментальних майданчиків та впроваджувачів педагогічних інновацій.
Запрошуємо до розмови: Андрій Петрович Єршов

Пропонуємо вам унікальну нагоду спілкування через ШІ-сервіс з одним з засновників шкільної інформатики. Питайте, отримуйте відповіді, робіть висновки: з чого починалась шкільна інформатика та якою її бачили піонери галузі.

Перейти до спілкування (ви маєте авторизуватися, як майже завжди при роботі з довільним сервісом ШІ)

Для довідки: Андрій Петрович Єршов, радянський програміст і математик, один з творців «шкільної інформатики», лідер у галузі теорії й автоматизації програмування, основні праці якого охоплюють теоретичне й системне програмування, мови програмування, теорію схем програм, мішані обчислення.