Інформатика в школах України
На етапі 1991‐2000 років було розроблено нові навчальні програми, які враховували світові тенденції в освіті.
З 1991 по 1995 роки було розроблено та затверджено проект Концепції інформатизації освіти України. Необхідною умовою проекту було оснащення всіх шкіл відповідною обчислювальною технікою і програмним забезпеченням.
Метою курсу «Інформатика» було формування знань, вмінь і навичок, які необхідні для використання інформаційних технологій у вирішенні завдань пов’язаних з обробкою, пошуком, зберіганням, передаванням інформації. У змісті підручників також почалося поступове зміщення акценту з програмування на практичне застосування комп’ютера. Були видані перші національні шкільні підручники з інформатики, які мали переважно описовий характер і орієнтувалися на ознайомлення учнів з основами інформатики та комп'ютерної техніки. У змісті нових українських підручників з інформатики з’явилася інформація про операційну систему Windows та деякі стандартні редактори, коротко описувалася робота з електронними таблицями та базами даних.
Програма «Основи інформатики та обчислювальної техніки» для середніх закладів освіти
видана у 1996 році видавництвом «Перун» за авторством М. І. Жалдака, Н. В. Морзе та Г. Г. Науменка, є ключовим документом у розвитку шкільної інформатики в Україні.
Програма була розроблена з урахуванням різного рівня технічного забезпечення шкіл:
  • для шкіл з обчислювальною технікою: 68 годин (2 години на тиждень)
  • для шкіл без обчислювальної техніки: 34 години (1 година на тиждень)
Основні розділи програми
  • Вступ до інформатики: поняття інформації, інформаційних процесів, систем
  • Обчислювальні системи: будова та принципи роботи комп’ютера
  • Програмне забезпечення: операційні системи, прикладні програми
  • Алгоритмізація та програмування: основи алгоритмів, мови програмування
  • Інформаційні технології: робота з текстовими редакторами, електронними таблицями, базами даних
Програма передбачала як теоретичне вивчення, так і практичні заняття, спрямовані на формування навичок роботи з комп’ютером та програмним забезпеченням.
Практичний курс інформатики:
Практичний курс інформатики: навчально-методичний посібник авт. В. Д. Руденко, О. М. Макарчук, М. О. Патланжоглу, вид. "Фенікс", Київ, 1997 р. був розроблений у співпраці з Інститутом педагогіки АПН України. Він охоплює практичні аспекти роботи з комп'ютерами та програмним забезпеченням, зокрема з операційними системами MS-DOS та Windows, текстовими редакторами, електронними таблицями та системами управління базами даних.
Усі навчальні посібники до 1988 року носили програмістський ухил, хоч з поступовим розповсюдженням персональних комп’ютерів та їх програмного забезпечення як загального так і спеціального призначення все більше і більше ставало зрозумілим, що вміти працювати з комп’ютером потрібно навчити всіх учнів, в той час, як програмувати будуть далеко не всі з них (можливо 3%-5%).
У 1988 році авторським колективом у складі М.І. Шкіля, М.І. Жалдака, Н.В.Морзе, Ю.С. Рамського було опубліковано посібник для вчителів "Изучение языков программирования в школе". - К. Радянська школа. 1988. –272 с., в якому вперше в СРСР було запропоновано так званий користувацький ухил в навчанні інформатики, коли на перший план виноситься вивчення основ сучасних інформаційних технологій, а вивчення основ програмування переходить на другий план, а іноді (в навчальних закладах гуманітарного спрямування) і зовсім опускається, хоч курс інформатики при цьому може бути досить грунтовним. У 1996 році Міністерством освіти України було затверджено нову програму шкільного курсу інформатики, побудованого на засадах користувацького ухилу у навчанні цього предмету. Автори цієї програми М.І. Жалдак, Н.В. Морзе, Г.Г. Науменко. Експериментальний варіант програми авторами був опублікований в 1993 році. Удосконалений варіант програми, в якому враховуються природні зміни в апаратному та програмному забезпеченні сучасних інформаційних систем, підтверджено Міністерством освіти і науки України в 2001 році.
Всеукраїнські олімпіади з інформатики — математичний олімпіадний рух України
Математичні змагання Києва та України: олімпіади, турніри, математичні бої, відбори
Original link
Перехідний період
  • Заміна радянських комп’ютерів на IBM PC 286, 386, 486.
  • Поява Windows 3.1 та 95, офісних програм (Word, Excel).
  • Викладання мов Pascal, Basic, іноді C.
  • Дискові операційні системи (MS-DOS).

З 1991 до 1995 року було розроблено та затверджено проект Концепції інформатизації освіти тепер уже незалежної України. Видаються перші національна навчальна програма з інформатики [Жалдак М. І., Морзе Н. В., Науменко Г. Г. Програма курсу «Основи інформатики та обчислювальної техніки» для середніх навчальних закладів (експериментальний варіант) // Збірник наказів Міносвіти України. — 1993. — № 13] та національний навчальний посібник [Жалдак М. І., Рамський Ю. С. Інформатика: Навчальний посібник / За ред. М. І. Шкіля. — К.: Вища школа, 1991. — 319 с.].

На початку періоду активно діють регіональні центри пілотних шкіл. З'являється й швидко поширюється мережа шкіл із поглибленим вивченням інформатики з 8-го класу. Збільшується кількість експериментальних майданчиків із використання комп'ютера в початковій школі. Швидко зростає кількість шкіл, що працюють за авторськими програмами викладання інформатики. У школах, оснащених сучасними комп'ютерами, курс орієнтовано в основному на підготовку користувача.

З 1996 року суттєво підвищується кваліфікація випускників педагогічних університетів і інститутів, які в основному задовольняють потреби школи. У деякі школи починають надходити мультимедійні комп'ютерні класи. Поширюється експериментальна робота з використанням мультимедійних засобів на уроках з інших дисциплін. З'являються перший пробний національний підручник [Верлань А. Ф., Апатова Н. В. Інформатика. Підручник для учнів 10-11 класів середніх загальноосвітніх шкіл. — Київ: Квазар-Мікро, 1998. — 200с.], нові посібники.

Джерело: WikiWand. Викладання інформатики в Україні